WOODY ALLEN
właściwie Allan Stewart Konigsberg
urodził się1 grudnia 1935 roku w Nowym Yorku.
Pochodził
z żydowskiej rodziny. Był synem Nettie oraz Martina Konigsbergów. Jego
ojciec miał wiele zawodów – był taksówkarzem, barmanem,
bukmacherem, sprzedawcą . Miał młodszą o 8lat siostrę Letty , z którą
do dziś pozostaje w przyjacielskich stosunkach.Rodzice jego pragnęli aby Woody został farmaceutą, on jednak od najmłodszych lat interesował się filmem.
Wychowywał
się na Brooklynie, w czasach wschodzących gwiazd filmowych, rodzącej
się amerykańskiej potęgi i złotych czasów radia. Słuchał radiowych
audycji komediowych, oglądał chętnie występy komików. Nie znosił
szkoły, wolał siedzieć w domu grając na klarnecie jazz lub wymyślać
kawały, które posyłał do gazet. W ten sposób zarabiał 25 dolarów tygodniowo, pisząc ok. 30 żartów dziennie.
Allen zmienił nazwisko w wieku 17 lat, ponieważ postanowił zostać komikiem. Uważał, że Konigsberg to za poważne nazwisko dla komika. Woody początkowo grywał w kafejkach i małych klubach Greenwich Village jako komik. Został wyrzucony z Uniwersytetu Nowojorskiego po pierwszym roku, gdyż oblał zajęcia z filmu.
W 1952 podpisał pierwszy profesjonalny kontrakt z agencją William Morris Agency. Niespełna w wieku 20 lat trafił do telewizji. Pisał tam scenariusze dla satyrycznych programów. W latach 1955-58 pisał teksty do programów telewizyjnych.W 1960 roku zaczął występować w telewizyjnym show . W tym samym też roku wystąpił po raz pierwszy na deskach Blue Angel na Manhattanie. Woody zdobył rozgłos głównie dzięki występom w programach telewizyjnych„The Ed Sullivan Show” czy „The Tonight Show”.Jego dowcipy były tak popularne, że wydał z nimi płyty z nagraniami.
W filmie zadebiutował w 1965 roku zarówno w nim grając jak i pisząc jego scenariusz. Była to komedia Co słychać, koteczku? Clive’a Donnera. Film osiągnął olbrzymi sukces, mimo tego Allen uznał, że wszystko zostało zepsute przez producentów. Był tak bardzo niezadowolony z filmu, że stwierdził, iż każdy następny scenariusz będzie reżyserować sam i nikomu nie pozwoli na jakiekolwiek zmiany. I tak waśnie rozpoczęła się długoletnia przyjaźń Woodiego z filmem.
W roku1969 napisał swoją pierwszą sztukę teatralną "Play it again, Sam" "Zagraj to jeszcze raz, Sam" ("Zagraj to jeszcze raz, Sam"), wystawianą na Brodwayu. . W pierwszych latach jego kariery powstały takie dzieła jak "Bananowy Czubek" i „Wszystko czego chcielibyście dowiedzieć się o seksie ale boicie się zapytać”, "Bierz forsę i w nogi". W 1966 roku przerobił japońskiej komedii Kokusai himitsu keisatsu: Kagi no kagi (Jak się masz koteczku?). W 1969 roku miał miejsce jego debiut jako reżyser filmowy parodią filmu gangsterskiego Bierz forsę i w nogi.Sam napisał też do niego scenariusz i zagrał w nim główną rolę. Komedia ta była mocno zwariowana i solidnie podszyta inteligentny humor.
Przez kolejne lata Allen realizował przede wszystkim komedie.
Z początkiem lat siedemdziesiątych reżyser żonglował różnymi gatunkami:
W tych filmach często powraca do charakterystycznych motywów - magii kina. Lata dziewiędziesiąte oraz początku XX wieku reżyser powraca do lżejszych komedii, zazwyczaj o zabarwieniu kryminalnym.
Allen zmienił nazwisko w wieku 17 lat, ponieważ postanowił zostać komikiem. Uważał, że Konigsberg to za poważne nazwisko dla komika. Woody początkowo grywał w kafejkach i małych klubach Greenwich Village jako komik. Został wyrzucony z Uniwersytetu Nowojorskiego po pierwszym roku, gdyż oblał zajęcia z filmu.
W 1952 podpisał pierwszy profesjonalny kontrakt z agencją William Morris Agency. Niespełna w wieku 20 lat trafił do telewizji. Pisał tam scenariusze dla satyrycznych programów. W latach 1955-58 pisał teksty do programów telewizyjnych.W 1960 roku zaczął występować w telewizyjnym show . W tym samym też roku wystąpił po raz pierwszy na deskach Blue Angel na Manhattanie. Woody zdobył rozgłos głównie dzięki występom w programach telewizyjnych„The Ed Sullivan Show” czy „The Tonight Show”.Jego dowcipy były tak popularne, że wydał z nimi płyty z nagraniami.
W filmie zadebiutował w 1965 roku zarówno w nim grając jak i pisząc jego scenariusz. Była to komedia Co słychać, koteczku? Clive’a Donnera. Film osiągnął olbrzymi sukces, mimo tego Allen uznał, że wszystko zostało zepsute przez producentów. Był tak bardzo niezadowolony z filmu, że stwierdził, iż każdy następny scenariusz będzie reżyserować sam i nikomu nie pozwoli na jakiekolwiek zmiany. I tak waśnie rozpoczęła się długoletnia przyjaźń Woodiego z filmem.
W roku1969 napisał swoją pierwszą sztukę teatralną "Play it again, Sam" "Zagraj to jeszcze raz, Sam" ("Zagraj to jeszcze raz, Sam"), wystawianą na Brodwayu. . W pierwszych latach jego kariery powstały takie dzieła jak "Bananowy Czubek" i „Wszystko czego chcielibyście dowiedzieć się o seksie ale boicie się zapytać”, "Bierz forsę i w nogi". W 1966 roku przerobił japońskiej komedii Kokusai himitsu keisatsu: Kagi no kagi (Jak się masz koteczku?). W 1969 roku miał miejsce jego debiut jako reżyser filmowy parodią filmu gangsterskiego Bierz forsę i w nogi.Sam napisał też do niego scenariusz i zagrał w nim główną rolę. Komedia ta była mocno zwariowana i solidnie podszyta inteligentny humor.
Przez kolejne lata Allen realizował przede wszystkim komedie.
Z początkiem lat siedemdziesiątych reżyser żonglował różnymi gatunkami:
- science fiction ("śpioch")
- saga historyczna("Miłość i śmierć")
- konwencja political fiction ("Bananowy czubek")
- poradnik seksuologiczny (Wszystko czego chcielibyście dowiedzieć się o seksie ale boicie się zapytać")
W tych filmach często powraca do charakterystycznych motywów - magii kina. Lata dziewiędziesiąte oraz początku XX wieku reżyser powraca do lżejszych komedii, zazwyczaj o zabarwieniu kryminalnym.
Dorobek Woody’ego Allena jest imponujący, prawie co roku powstawał
jego nowy film. Reżysera można niewątpliwie uznać za człowieka
renesansu. Oprócz tego, że jest reżyserem, scenarzystą,aktorem,
muzykiem, literatem. Opublikował kilka sztuk teatralnych, zbiory
opowiadań, antologie. Autor w swoich filmach przemyca piękno miast,
szczególnie swojego ukochanego Nowego Yorku oraz szeroko rozumianą z
nimi związaną kulturę. Dużo w jego filmach psychologii, a przekaz nigdy
nie jest podawany wprost.Twórca często dotyka kwestii nieszczęśliwej lub niespełnionej miłości,
tematów dotyczących śmierci, braku sensu życia czy ateizmu. Obraz Allena jest magiczny, niesamowity.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz